Om skolan

Grimslövs folkhögskola ligger 25 km från universitetsstaden Växjö, i hjärtat av Kronobergs län, i vacker småländsk kulturbygd nära sjön Åsnen.

Grimslövs folkhögskola är politiskt och religiöst obunden. Skolans huvudman är Region Kronoberg.

Det finns plats för 160 deltagare. Skolan erbjuder också internatboende. Det finns 95 enkelrum samtliga med internetanslutning. Deltagarna får fri tillgång till våra moderna idrottsanläggningar och till vacker natur som inspirerar och inbjuder till friluftsliv.

Vision

Grimslövs folkhögskolas vision är att göra skillnad. Studietiden ska upplevas som en förändring i positiv riktning för alla våra deltagare.

Verksamhetsidé och inriktning

Vi -deltagare och personal tillsammans- skapar förutsättningar för kunskap genom studier och upplevelser.

Skolans inriktning är friskvård, hälsa och kultur i ett brett perspektiv. På Grimslövs folkhögskola får du, som deltagare, möjlighet till kunskap och personlig utveckling. Alla får redskap för att kunna påverka sin individuella utveckling och vårt framtida samhälle.

Grimslövs folkhögskola – mer än en skola

Att läsa på en folkhögskola är ett annorlunda sätt att skaffa sig kunskap jämfört med andra skolformer. Du, som deltagare, har ett stort inflytande över dina studier. Ett aktivt deltagande i gruppen är viktigt. Du är med och påverkar din utbildning och din utveckling i ett växelspel med andra. Den dialoginriktade pedagogiken ger både långsiktig erfarenhet och formell kunskap för arbetsliv eller fortsatta studier.

Ansökan

Ansökan lämnas digitalt. Till ansökan bifogar du ett personligt brev där du berättar om dig själv samt varför du söker till Grimslövs folkhögskola och till den kurs du är intresserad av. Efter att vi har mottagit din ansökan kommer kursansvarig eller Studie- och yrkesvägledare att ta kontakt med dig och bokar tid till en intervju.

De formella förkunskapskraven, som de olika kurserna har, hittar du under respektive kurs.

Ge dig själv möjligheten till en av de bästa och mest utvecklande perioderna i ditt liv!

Du är välkommen att ringa eller skicka e-post till oss om du har frågor, eller vill boka en tid för besök på skolan.

Välkommen med din ansökan!