Bo på skolan

Dags att flytta hemifrån?

Många som har bott på Grimslövs folkhögskola säger att det är här de fått vänner för livet. Att bo på internat är ett roligt, stimulerande och utvecklande sätt att snabbt komma in i gemenskapen på skolan. Samtidigt får du lära dig att samarbeta på ett bra sätt och att öva på vardagsdemokrati i stort som smått.

Vårt internat har 95 möblerade enkelrum fördelade på fyra olika byggnader; Paviljongen, Solhem, Gamla- och Nya elevhemmet.
Samtliga rum har Wi-Fi och är möblerade med skrivbord, garderob, belysning, stolar, sängbord, 105cm säng och madrass. Du behöver endast ta med dig täcke, kudde, sänglinne och handdukar.

Ta gärna med några egna saker för att sätta personlig prägel på ditt eget hem. I varje elevhem finns det tillgång till ett gemensamt utrustat kök, tvättstuga och dagrum. Du kan läsa mer om kostnaderna för boendet under Läsa på folkhögskola – Ekonomi.

Har du frågor kring internatet, hör av er till;

Ninni Andersson
Internatföreståndare
ninni.andersson@kronoberg.se

Våra elevhem

Gamla elevhemmet

På Gamla elevhemmet finns 19 rum i två våningar.

Det Gamla elevhemmet är äldst av alla boenden på Grimslövs folkhögskola. Husets grund är från början av 1900-talet. Det finns ett gemensamt kök på vardera våning. Ett gemensamt dagrum finns på övervåningen. Dusch och toalett delar du med dina korridorkompisar på respektive våning.

Nya elevhemmet

På Nya elevhemmet finns 21 rum i tre våningar.

"Nya" ligger i samma hus som restaurang Grundtvig. Här delar ni på kök, duschar/toaletter och tv-rum.

Paviljongen

Det finns 20 sådana ”par-boende”.

Paviljongen är skolans största elevhem med 40 rum. På Paviljongen bor du i enkelrum, där två deltagare delar en entré och ett litet pentry, dusch och toalett. Här finns också tillgång till ett stort dagrum med kök samt tvättstuga. På Paviljongen finns det även några rum, där du har möjlighet att ta med dig ditt husdjur.

Solhem

Solhem har 16 rum

Solhem har 16 rum med 8 rum på varje våning. På Solhem delar fyra personer på dusch och toalett. Ett utrustat kök finns det på båda våningarna och i huset finns en tvättstuga. Hiss finns på Solhem.